Hari ini aku dlm aku duk berblog hoping ...terbukak la satu blog ni... terpaku terus membaca walaupun entri dia sangat panjang...maknanya ilmu yang dikongsikan tu sangat la berguna..
aku angkat n copy paste terus dari blog dia:-
gambar dan info di kreditkan pada tuan punya blogger
actually anak aku ashraf jugak mengalami perkembangan yang a bit delay jugak la ...hati ibu mana tak risau kan ...bila anak masih belum petah bercakap... dia jugak dulu macam kes blogger ni..anak nya tak merangkak langsung...
ashraf dulu... dari menerap...dia duduk..pastu dia panjat dinding n sofa..then terus berjalan... kalau yang tak ada ilmu ni kata...dia skip tu ok..actually itu pun dah tunjuk dia ada program dengan moto skill development..
apapun aku dah share ni ...baca-bacala...untuk rujukan bersama
10 Tips berguna dari Child Psychiatrist (pakar mental kanak-kanak)
Sebenarnya aku berfikir panjangggggggg nak
update pasal benda ni.
Dah lama sebenarnya rasa nak share.
Sejak 4 bulan lepas lagi.
Sejak 4 bulan lepas lagi.
Tapi bila nak share je mesti rasa macam malu la,
takut ada orang terasa la, takut orang misinterpret la, takut orang ingat macam
bagus la.
Macam-macam.
Macam-macam.
Tapi lama-lama aku fikir, semuanya bergantung
kepada niat.
Kalau niat nak sebarkan manfaat, ok je
kan?
Apa orang nak fikir, lantakkan lah.
Yang penting, DAPAT SEBARKAN MANFAAT.
Tu je.
Amboi mukaddimah dia.
Macam.
Bagus.
Je.
Puih.
:D
Sebenarnya kan,
Beberapa bulan sebelum Haikal genap 2 tahun hari tu, kitorang ada jumpa Child Psychiatrist.
Beberapa bulan sebelum Haikal genap 2 tahun hari tu, kitorang ada jumpa Child Psychiatrist.
Nama dia Dr. Sherine. Kalau kat Penang ni, Dr.
Sherine ni memang well-known la. Korang boleh jumpa dia kat Hospital Gleneagles,
Penang.
Kepada yang tak tahu, Child Psychiatrist ni ialah pakar brain development dan behavior kanak-kanak. Macam kalau dia tengok perangai sekian-sekian, dia dah boleh tahu apa masalah budak tu.
Gitu.
Aku rasa macam tak perlu kot nak explain kat sini kenapa kitorang bawak Haikal jumpa Child Psychiatrist tu. Macam complicated pulak nak cerita sebab musabab nya.
So kita skip cerita tu.
Boleh naa?
Kepada yang tak tahu, Child Psychiatrist ni ialah pakar brain development dan behavior kanak-kanak. Macam kalau dia tengok perangai sekian-sekian, dia dah boleh tahu apa masalah budak tu.
Gitu.
Aku rasa macam tak perlu kot nak explain kat sini kenapa kitorang bawak Haikal jumpa Child Psychiatrist tu. Macam complicated pulak nak cerita sebab musabab nya.
So kita skip cerita tu.
Boleh naa?
Yang aku nak share kat sini ialah..
masa kitorang jumpa Dr. Sherine tu ada banyak
sangat input yang berguna dia bagi.
Terutama anak-anak yang umur 0-3 years old.
Terutama anak-anak yang umur 0-3 years old.
Seriously berguna like hell.
In fact aku dah praktikkan beberapa tips yang
doktor tu bagi.
Dan Alhamdulillah memang berkesan. =)
Dan Alhamdulillah memang berkesan. =)
Ok aku buat dalam point form la eh.
Senang korang nak hadam.
1. Biasakan dan kerapkan bawak anak main
pasir, buih, rumput, dan plastesin.
Kalau boleh biar dia sentuh guna tangan dan kaki. Biar dia exposed dan touched dengan texture pasir, rumput, buih, etc. Benda-benda tu sangat merangsang motor skills dan sensory skills anak-anak.
Aku nak explain lebih-lebih pon, aku bukan doktor. T_T
So mohon akur je lah dengan fakta yang diberikan ini.
Kalau boleh biar dia sentuh guna tangan dan kaki. Biar dia exposed dan touched dengan texture pasir, rumput, buih, etc. Benda-benda tu sangat merangsang motor skills dan sensory skills anak-anak.
Aku nak explain lebih-lebih pon, aku bukan doktor. T_T
So mohon akur je lah dengan fakta yang diberikan ini.
2. Don't expose to too much things in a
box.
"Things in a box" tu macam, tivi, ipad,
tablet, phone, games etc. Yang ni paling ngeri.
Aku tengok sendiri dengan mata kepala aku, masa pergi special school Dr Sherine tu, ada sorang budak Australian ni. Umur baru 4 tahun. Jari tangan dia, kaki dia, lutut dia, semacam tak normal. Tak tahu nak describe macam mana.
Tapi korang nak tahu apa sebab dia jadi camtu?
Aku tengok sendiri dengan mata kepala aku, masa pergi special school Dr Sherine tu, ada sorang budak Australian ni. Umur baru 4 tahun. Jari tangan dia, kaki dia, lutut dia, semacam tak normal. Tak tahu nak describe macam mana.
Tapi korang nak tahu apa sebab dia jadi camtu?
Sebab too much exposed to computer light and
touch screen!!
Scary nak mampos hoiii.
Tak sangka sampai boleh jadi gitu kan.
Scary nak mampos hoiii.
Tak sangka sampai boleh jadi gitu kan.
Mak dia exposed budak tu main ipad sejak lahir
tau. T_T
Aku borak ngan mak budak tu, sampai
nangis-nangis makcik tu cerita kat aku.
Dia cakap saraf-saraf anak dia dah rosak.
Sebab takde rangsangan dan kurang latihan
pergerakan masa kecik.
Patutnya masa kecik kan, baby aktif gila nak
meniarap la, nak merangkak la, nak lompat-lompat la. Kan?
Tapi sebab parents dia terlalu busy, dan diorang
takde pembantu rumah, so dia bagi je baby tu leka dengan ipad 24/7! Hamik
kau.
Aku dengar pon macam nak baling lesung batu je
kat mak dia. ;D
So bila anak dia dah umur 4 tahun ni, baru nak
pergi kelas pemulihan.
Belajar lompat, belajar meniarap, belajar merangkak. Kesian kan?
Belajar lompat, belajar meniarap, belajar merangkak. Kesian kan?
Sampaikan diorang tak bagi keluarkan apa-apa
gadget depan budak tu.
Ada sekali tu, phone aku ada SMS masuk, so aku
nak keluarkan la dari beg nak check SMS kan. Tetiba Dr. Sherine cakap
kuat-kuat,
"No handphone in front of Alex! No handphone
in front of Alex please!"
Gitu.
Takut aku. :D
Takut aku. :D
Aku ada mintak komen Dr. Sherine tentang
gadget-gadget ni.
Sebab aku pon selalu je tengok Boboiboy dengan
Haikal kat ipad. Hehehehe.
So ini jawapan Dr.Sherine,
"Takde masalah kalau nak tengok benda in a
box ni (ipad, tivi, phone). But make sure not
more than 10 minutes at a time."
"Never leave
the child and ipad alone. Watch with him. Tengok Boboiboy
sama-sama dengan dia, interact dengan dia. For example, kita cakap, Oh Boboiboy
is wearing a red cap. Oh there, Boboiboy plays badminton with his friends!
Sentiasa interact dengan dia while watching."
"It's a good sign when he wants to watch
ipad, he asks you to join him. But bad sign when he doesn't want anyone to
disturb or join him while he's watching. Itu petanda buruk. So always always
always be with him and interact with him while watching."
Ini bahasa mudah untuk faham kenapa ipad, tivi,
phone, games tak elok untuk perkembangan kanak-kanak, menurut Dr
Sherine:
Bila kita tengok ipad, mata kita tertumpu kepada
satu level sahaja.
Tiada pergerakan "rolling" oleh mata.
So bila too much ipad, that means no eyes nerves stimulation.
So lama-lama pandangan anak tu tak luas.
So brain dia pon tak boleh fikir dengan luas/kreatif.
Tiada pergerakan "rolling" oleh mata.
So bila too much ipad, that means no eyes nerves stimulation.
So lama-lama pandangan anak tu tak luas.
So brain dia pon tak boleh fikir dengan luas/kreatif.
So parents digalakkan supaya banyak stimulate
mata baby. How?
Bawak keluar rumah. Look around. Atas, tunjuk sky, tunjuk airplanes.
Bawah, tunjuk grass, tunjuk cat, tunjuk flowers.
Kalau tak boleh keluar rumah, still boleh buat dalam rumah.
Contohnya, boleh guna mainan flash cards ABC tu.
Flash huruf A kat atas, supaya anak dongak ke atas.
Pastu flash huruf B kat bawah pulak.
Pastu flash huruf C sebelah kiri, huruf D sebelah kanan.
Dan sebagainya.
Dengan cara macam tu, automatik ada "rolling" eyes movement.
So bila ada pergerakan mata atas bawah atas bawah camtu,
saraf mata dirangsang dengan baik.
Bawak keluar rumah. Look around. Atas, tunjuk sky, tunjuk airplanes.
Bawah, tunjuk grass, tunjuk cat, tunjuk flowers.
Kalau tak boleh keluar rumah, still boleh buat dalam rumah.
Contohnya, boleh guna mainan flash cards ABC tu.
Flash huruf A kat atas, supaya anak dongak ke atas.
Pastu flash huruf B kat bawah pulak.
Pastu flash huruf C sebelah kiri, huruf D sebelah kanan.
Dan sebagainya.
Dengan cara macam tu, automatik ada "rolling" eyes movement.
So bila ada pergerakan mata atas bawah atas bawah camtu,
saraf mata dirangsang dengan baik.
So brain development pon berlaku dengan
baik.
Gitu.
Aku rasa cukup mudah penjelasan yang Dr. Sherine
bagi tu.
Terutama untuk orang vangang macam aku ni nak faham.
Maafkan saya, saya bukan Doktor. Dulu SPM Biologi B3 je. T_T
Terutama untuk orang vangang macam aku ni nak faham.
Maafkan saya, saya bukan Doktor. Dulu SPM Biologi B3 je. T_T
3) Stimulate their imitation
skills.
Imitation skills ni ialah kebolehan mengikut
atau meniru apa saje perkara yang dilihat disekeliling. Contoh kalau anak nampak
kita clap hands, dia pon ikut clap hands. Camtu.
Dr. Sherine kata, ini masalah terbesar
budak-budak sekarang.
Lack of imitation skills.
So vocab kurang, otak lambat pick-up, etc.
Because language and speech is also an imitation
skill,
attitude pon imitation skill,
cara berfikir pon imitation skill,
attitude pon imitation skill,
cara berfikir pon imitation skill,
dan semua-semua tu pon related to brain
development.
So parents digalakkan buat kaedah-kaedah macam
ni:
Say a word, dan suruh anak ulang.
Lukis satu simple drawing, dan suruh anak
tiru.
Buat mimik muka macam nangis, senyum, gelak,
marah dan suruh anak tiru.
Buat satu kerja mudah macam susun bantal atas
katil, susun buku kat rak, dan suruh anak ikut.
Nyanyi satu lagu, dan suruh anak ikut
nyanyi.
Dance mengikut muzik, dan suruh anak tiru step
yang kita buat.
Buat satu pergerakan macam merangkak, lompat,
mencangkung, bergolek, dan suruh anak buat sama.
Gitu.
Gitu.
Oh lagi satu, Dr. Sherine cakap, pergerakan
merangkak ialah sangat-sangat bagus.
Sebab dia melibatkan seluruh anggota badan, dari
kepala ke hujung kaki.
Dan menurut kajian, baby yang mengalami fasa
merangkak yang lama, dikatakan lebih genius dan berfikiran kreatif berbanding
baby yang merangkak sekejap atau tak merangkak langsung (terus boleh
berjalan).
Part ni aku terkedu.
Sebab Haikal memang tak merangkak langsung.
Dia tu kan dulu lepas meniarap, terus duduk.
Lepas duduk terus berdiri dan berjalan.
T___T
Tapi takpe. Dr. Sherine kata masih belum terlambat.
Sebab Haikal memang tak merangkak langsung.
Dia tu kan dulu lepas meniarap, terus duduk.
Lepas duduk terus berdiri dan berjalan.
T___T
Tapi takpe. Dr. Sherine kata masih belum terlambat.
So sekarang hari-hari aku suruh Haikal jadi
tiger.
Sebab nak suruh dia merangkak. Kahkah.
Bila anak jadi tiger, mak pon kena jadi tiger jugak ok.
Imitation skill. Ingat tu.
Tapi sorry gambar aku jadi tiger takde.
Garang sangat. Kang korang takut. ;D
4) Banyakkan concept toys berbanding mainan
superheroes, monsters, etc.
Concept toys tu macam, ABC 123 blocks, Lego,
animals (yang realistic dan senang nak recognize), shapes blocks, vehicles,
colour blocks, etc.
Sebab benda-benda ni boleh tambahkan vocab
anak.
Plus boleh belajar sambil bermain.
Dr. Sherine kata, avoid belikan mainan-mainan yang tak realistik.
Macam barbie doll, superheroes dalam tivi, monsters, etc.
Sebab masa bermain, dia tak boleh kaitkan dengan dunia realiti dia.
Takut dia terlebih taksub dengan dunia yang fantasi tu pulak.
Macam tak elok sangat la kan.
Padahal aku pon banyak je belikan Haikal mainan otromen. T_T
Siap nak tidur pon, Haikal akan selimutkan otromen.
Mama dia dapat selimut sipi-sipi, sikit pon Haikal tak peduli. -..-
Plus boleh belajar sambil bermain.
Dr. Sherine kata, avoid belikan mainan-mainan yang tak realistik.
Macam barbie doll, superheroes dalam tivi, monsters, etc.
Sebab masa bermain, dia tak boleh kaitkan dengan dunia realiti dia.
Takut dia terlebih taksub dengan dunia yang fantasi tu pulak.
Macam tak elok sangat la kan.
Padahal aku pon banyak je belikan Haikal mainan otromen. T_T
Siap nak tidur pon, Haikal akan selimutkan otromen.
Mama dia dapat selimut sipi-sipi, sikit pon Haikal tak peduli. -..-
5) Bila nak ajar anak bercakap, ajar word
dulu, avoid sentence.
Contoh macam kalau kita pergi zoo, kita nak
tunjuk elephant kat anak,
better cakap,
"Elephant!"
bukan
"That is elephant!"
atau
"Wow u see that big elephant?"
Camtu.
Unless kalau anak dah hafal animals tu semua, so
boleh ajar sentence dengan adjective pulak.
Contoh,
"Tall giraffe. Big elephant. Beautiful
butterfly. Yellow bird."
Avoid guna perkataan "The This That And With
etc".
Direct je cakap "Big tiger. Beautiful bird."
Camtu.
Direct je cakap "Big tiger. Beautiful bird."
Camtu.
Ajar word by word.
Nak ajar budak bercakap kena slowly dan repetitively.
Nak ajar budak bercakap kena slowly dan repetitively.
Bila nak bagi arahan pun sama.
Sebut perbuatan itu sahaja. Without a complete
sentence.
Contoh,
"Eat."
bukan
"Come and eat."
atau
"U must eat."
atau
"U must eat."
"Sit."
bukan
"Come and sit beside
Mama"
atau,
"Sit and keep quiet."
atau,
"Sit and keep quiet."
Lama-lama budak tu akan cepat recognize, which
one is noun, adjective, verb, etc.
Lepas dia dah banyak vocab, baru boleh start ajar buat sentence.
Lepas dia dah banyak vocab, baru boleh start ajar buat sentence.
6) Kalau budak takut strangers. Ask them to
high-5. Avoid salam, hug or kiss.
Biasanya budak yang takut strangers ni sebab dah
banyak kali trauma atau ada bad experience each time jumpa strangers.
Contoh budak yang selalu sakit.
Banyak kali jumpa doctor/nurse yang asyik cucuk atau bagi ubat etc.
Banyak kali jumpa doctor/nurse yang asyik cucuk atau bagi ubat etc.
So bila jumpa strangers mana-mana pon, dia
expect orang tu akan buat pape kat dia.
So macam fobia camtu la kan.
Untuk overcome benda ni, Dr. Sherine tu
suggest,
bila jumpa je sesiapa yang anak tu takut,
Suruh orang tu high five dengan anak kita
tu.
Biasanya kalau kita jumpa kawan ke saudara mara
ke, mesti diorang nak pelok cium salam anak kita kan?
So kalau anak yang jenis takut strangers ni, jangan bagi orang salam pelok terus,
suruh high-5 dulu.
Kalau orang tanya kenapa, jawab ikut style nigga. Yaw yaw yaw. ;D
So kalau anak yang jenis takut strangers ni, jangan bagi orang salam pelok terus,
suruh high-5 dulu.
Kalau orang tanya kenapa, jawab ikut style nigga. Yaw yaw yaw. ;D
Menurut Dr. Sherine, high-5 is very
powerful.
Dia boleh ubah mentaliti anak within seconds.
Dia boleh ubah mentaliti anak within seconds.
Bila kita high-5, akan berlaku sentuhan dalam
beberapa saat,
dan budak tu akan realize yang orang tu tak
merbahaya.
So lepas tu, dia akan ok la dengan orang tu.
Gitu.
7) Bila anak buat salah. Explain instead of
marah.
Macam kalau anak main marker pen, conteng satu
rumah.
Hoih mahu kau tak hangin kan??
So Dr. Sherine tu kata, instead of marah-marah membebel tak tentu pasal,
Hoih mahu kau tak hangin kan??
So Dr. Sherine tu kata, instead of marah-marah membebel tak tentu pasal,
better explain clearly kat anak tu kenapa benda
yang dia buat tu salah.
Ingat, anak tu tengah exploring his world, bukan
sesaje nak cari pasal dengan kita.
Lagi satu, setiap kali explain atau bercakap
dengan anak,
make sure mata kita dengan dia satu level.
Melutut depan anak.
Jangan cakap atau marah sambil berdiri,
Jangan cakap atau marah sambil berdiri,
anak jadi bertambah takut.
Nanti dia tak absorb pon apa yang kita nak sampaikan.
Nanti dia tak absorb pon apa yang kita nak sampaikan.
Kalau anak kau baring, kau pon kena
baring.
Punya gigih nak mata satu level tadi kan. -..-
Punya gigih nak mata satu level tadi kan. -..-
8) Overly-attached to one person is not a
good sign.
Contoh macam anak tu rapat dengan mak je, dengan
ayah tak berapa rapat.
So itu petanda tak bagus.
Something wrong with his self-esteem.
So kena biasakan dia rapat dengan semua
orang.
Especially family members.
Especially family members.
9) Bila bermain, follow his
interest.
Kalau anak nak main ball, jangan tetiba korang
nak ajak dia main basikal.
Kalau anak nak melukis, jangan korang nak ajak
dia main ball.
Gitu.
Gitu.
Ikut kehendak anak pada ketika itu.
Sebab brain development akan berlaku pada tahap
maksima bila budak tu betul-betul interested dan happy buat sesuatu
perkara.
Lain la kalau anak mintak nak main benda bukan-bukan.
Haruslah dimarahin dong.
Lain la kalau anak mintak nak main benda bukan-bukan.
Haruslah dimarahin dong.
10) Bagi pilihan jawapan untuk enhance
communication skill anak.
Contoh bila kita bertanya sesuatu kat anak
kita,
kalau anak diam je sebab tak tahu nak camane,
jangan biarkan soalan tu tak berjawab.
Kita yang kena bagi pilihan jawapan kepada
anak.
Contoh macam kalau kita tanya,
"Kenapa Haikal menangis?"
Tapi Haikal diam je,
mungkin sebab tak tahu nak jawab macam mana.
So kita bagi la beberapa pilihan jawapan, macam
"Haikal jatuh?"
"Haikal sakit perut?"
"Haikal nak ikut papa pergi
kerja?"
"Haikal bosan?"
"Haikal bosan?"
Itu contoh.
Even if dia respon dengan sekadar angguk je pon
dah memadai.
At least soalan dah terjawab.
Dan lama-lama kang dia tahu la nak jawab macam
mana if soalan yang sama diajukan di masa akan datang.
Ok tu je 10 tips yang dapat dikongsi.
Lagi sekali, tips-tips ni ialah dari Dr.
Sherine, Child Psychaitrist dari Hospital Gleneagles.
Bukan keluar dari mulut aku ye.Bukan aku reka ke
apa.
Cuma aku tulis ni ikut bahasa aku la kan. Supaya
korang pon senang nak faham.
Niat aku satu je.
Nak share supaya korang pon sama-sama dapat
manfaat.
Sebab seriously semua tips ni aku dah try dan
setakat ni Alhamdulillah,
aku nampak kesan positif pada Haikal.
Kesan dia sangat drastik ok.
Sebab budak 0-3 y.o. ni development diorang memang lajuuuuuu.
So korang kena cepat praktikkan tips-tips di atas. =)
Kesan dia sangat drastik ok.
Sebab budak 0-3 y.o. ni development diorang memang lajuuuuuu.
So korang kena cepat praktikkan tips-tips di atas. =)
Tapi of course semuanya berlaku dengan izin
Allah.
Tapi tak salah kita ikhtiar yang terbaik dan termampu.
Tapi tak salah kita ikhtiar yang terbaik dan termampu.
Part usaha, doa, tawakkal tu kan tugas
kita.
InsyaAllah, outcome dia nanti menggembirakan
kita.
Sebab Allah tak pernah kecewakan hamba dia yang berusaha bhai
Sebab Allah tak pernah kecewakan hamba dia yang berusaha bhai
good sharing =) thanks
ReplyDeletemost welcome!!!! ilmu yang baik kena kongsi...baru dapat manfaat bersama..hihihi...
Deleteoo kene high 5 ye x bleh salam2..emmm..:D
ReplyDeletehigh five kan simple..lepas high 5 tu nak salam nak peluk pun boley...
Delete