Monday, April 28, 2014

Chia Seeds


Hai assalamualaikum korang... hari ni kita share berkenaan makanan berkhasiat ...benda baik n berkesan kalu x share rugi..at least dpt gak aku pahala perkongsian...moga ia nya jugak membawa kebaikan pada korang jugak
 
 
pada yang x pernah dengar mende ni..mesti fenen... kan..memula aku tgk benda ni... aku kata biji selasih ja... tapi dia lain... actually org yang perkenalkan aku benda ni... adik aku la..dia tu kerja ngan pesakit2 kanser...so chia ni... kata dia merupakan salah satu super food la..utk bagi badan dorg utk stabil ...

kalu korg googlela...byknya khasiatnya... bkn pada kita org dewasa sahaja..buat budak2 pun ok..sebab dia tinggi omega 3 utk perkembangan otak...


 
utk org tua pulak.
ianya bagus utk fiber...
tak yah gaduh nak cari betik utk lawas u-uh..
hahahaha...seyes
aku ni jenis payah no nak ke toilet
kadang2 bila last ke toilet
buang air besar pun aku dah lupa
korang tau x?
 

 
khasiat kalsium dia 5 kali lebih tinggi dari susu
ha..kan dah jimat
x yah beli susu
kena plak org yg leh nak telan susu
 
kata org perubatan
badan kita ni..meyerap khasiat susu
nak masuk ke tulang n gigi tu
sebelum umur 25 jer
 
that why la
mat2 saleh
paksa anak dorang minum susu
tapi bila dah lebih 25 tahun
kita minum susu
mula badan kita mengguna kan kalsium dlm tulang
mula la bila kita scan tulang kita byk lopong2
itu tanda tulang dah rapuh
gigi pun senang luruh
 



 
 
 
kalu biji selasih ..dia tak ada putih2 tu...lepas tu kalau korang tgk closely
dia mcm bercorak sama mcm biji getah tu..

korang pernah tgk biji getah x?
hahaha
 
 
ini la rupa pokok dia..
 

 
 so kat bawah ni. antara cara nak makan dia

 buat cereal bar pun bleh


buh kat salad... actually it tasteless


buh dlm biskut
 buh dlm roti
 buat pudding/ smoothies


 pancake


buh dlm kek n roti
 




 
senang citer korang bleh buh kat mana2..a
tabor atas pizza ka
 
for me
 
buh ja dlm minuman 1 liter yg kita letak kat tepi computer tu
setiap 1 liter ..aku bubuh 1 sudu
 
n most important
 
turun berat badan korang
selama aku try mkn nak dekat sebulan ni
 
dah turun 6 kilo koranggg..wink wink
 
kadang2 kita dah try mcm2
tapi x turun jugak berat kan..
 
kena la kita tukar our daily meal routine
 
mana nak cari
 
kat organic shop / farmasi ada jual- tapi harga dia a bit mahal la
sekali aku cari2 ... kat cosway ada jual
 
 
harga RM 38 utk 500 gm
 
korang share la dulu ngan kawan2
cuba



kalau bubuh dalam air kosong tu...
rasa dia sebijik mcm air selasih
 
dulu aku ni..
sehari nak abis 1 liter air pun susah
badan kita ni..paling bagus sehari 3 liter
 
aku ada la baca kat blog2 org yang Berjaya kurus kan badan
air 3 liter ni..memberi tekanan dari dalam
dari luar tu ..korang pakai korset utk tekanan dari luar
kalu nak diet..korang kena belajar sukat air yg korang minum
 
flush out semua toksin
 
sekarang ni..siap lebih lagi dari 3 liter bila minum ngan chia seed ni
rasa nak gigit-gigit biji dia tu..geram
 
lagi satu chia seed umpana mengikis semua kerak-kerak toksin
dalam usus korang tu..
 
percaya la ..its works n sedap
 
 

40 comments:

  1. Boleh campur dlm air sirap tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Good sharing, chia seeds are one of the world’s richest source of plant-based Omega-3s, and it is known to deliver the Omega-3 which is equivalent to 275g of wild salmon in just two tablespoons. For detail visit:
      http://kidbuxblog.com/chia-seeds-for-heart-health/




      Best Regards,
      Split Queen Box Springs or split queen box spring

      Delete
    2. Masukkan dalam air alkali ph9.5 ok ka. Hilang tak khasiat dia..??

      Delete
  2. boley..u nak buh dlm air teh boleh...air laici boleh... ikut creativity kita...as long anak dan kita lalu nak minum

    ReplyDelete
  3. salam, klu buh dlm air masak biasa, kene tunggu lama ker? nk kasi dia kembang ker dulu baru bleh minum?

    ReplyDelete
  4. hai aniz..actually chia seed ni...makan terus pun boleh... the moment letak dlm air tu dah bleh minum dah..tak yah tunggu kembang....kalau nak cepat kembang...buh air panas skit... tapi dia memang suka melekat2 kat tepi botol or cawan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mrs Nazar, saya ada 1 info.. katanya klu kita amek chia seeds ni scr kering blh menyebabkn perut cramp sb die akan menyerap air slm perut kita. So, sebaiknya kita kembangkan ia kt luar dl. Tp klu nk mkn kering g2 blh jer.. juz pastikn kita minum air dgn byk..

      Delete
    2. Hai zawati...thank for sharing info here..sangat sy hargai.. .ramai betul orang berminat dgn entries chia seed ni...maknanya Ramai dah ada kesedaran kesihatan...chia sees in..memang saya ambil dengan air masak...maksud saya makan begitu saja tu dlm kuantiti yg Sgt sedikit..contoh tabur at as pizza..atas salad...memang ia Sgt menyerap air...kalau bubuh DLM bekas air...sampai terlekat2...di tepi2..bekas tu...hihihi...kalau nak ambil sesudu buh DLM mulut memang lekat LA jawabnya...huhu..

      Delete
  5. Assalamualaikum...tq share...senang la klau cosway pun ade jual...tq awak :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. yer dapatkan di cosway jer ..Sgt murah compare nak beli beli di frmasi or organic store...

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  6. Replies
    1. Insyaalah....saya berjaya..byk tu tidak..senaman dan penjagaan pemakanan turut membantu... kurus Tak penting...yg paling penting khasiatnya...sangat byk...

      Delete
  7. Salam.. Preggy leh amik jgk ye.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Preggy saya tak past ...tapi IBU memyusu ok...omega kan bail utk bb....sebab dia adalah makanan semula jadi..yg mmg tak ada bahan kimia...ianya makanan tambahan..Cuba awk Google lg pasal chia seed ni..sy mmg dah jatuh cinta dgnnya...

      Delete
  8. untuk pesakit kanser , boleh ambik ker

    ReplyDelete
  9. untuk pesakit kanser , boleh ambik ker

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi semua..
      untuk pesakit cancer sangat digalakkan amal chia seed sebab chia seed mempunyai antioksidan yang sangat tinggi.
      boleh PM saya 011-3995 6163 untuk dapatkan harga terbaik chia seed. RM88 untuk 2 pek 500g

      Delete
  10. utk budak2 umur brp yg bole mkn chai seed ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi..
      semua peringkat umur boleh amalkan chia seed especially untuk kanak-kana kerana kandungan omega 3 yang sangat tinggi jika dibandingkan dengan omega 3 dalam ikan salmon.kandungan omega 3 sangat penting untuk kanak kanak bagi tumbesaran minda dan otak.
      PM 011-3995 6163 untuk pembelian chia seed cosway.. Harga offer sekarang RM88 untuk 2 pek 500g.

      Delete
  11. saya yg dah sedia kurus ni mcmner..? nk makan utk kesihatan, tp risau turun berat badan plak..

    ReplyDelete
  12. saya yg dah sedia kurus ni mcmner..? nk makan utk kesihatan, tp risau turun berat badan plak..

    ReplyDelete
  13. Good taste..pencernaan bagus marilah amalkan

    ReplyDelete
  14. Wife pun ada beli chia seed kat 11street 3 packs 200gram/each offer RM 40, free postage. Order 20hb, hari ni terima. Wife masukkan dalam air mineral. Rasa macam selasih je, boleh diterima tekak. Banyak khasiat berbaloi jugak beli. Harga pun berpatutan sangat.

    ReplyDelete
  15. Saya ada jumpa lagi murah organik 500g rm25 kalo 1kg rm50 .Kalo ada yg berminat sya boleh tlg bli kan. kalo yg jauh saya boleh pos tapi cas postage anda bayar . hihi - 0173374225.

    ReplyDelete
  16. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  17. cik wan.. if berminat.sy ada jual chia seed
    do pm me: yani-0137988053

    ReplyDelete
  18. boleh tny x?cara pengambilan chia seed ni,1sudu teh @ 1sudu besar..ada had limit x pengambilan dia...tk

    ReplyDelete
  19. 🌹Assalamualaikum🌹
    Salam 1 Malaysia

    Hai..Saya Nor..
    Stokis Anaqah Gold Kuala Terengganu..

    Berminat dengan produk Anaqah Chia Seed
    Yg mmg meletopp nie

    ☎☎☎
    Nor 0179404809

    Cod 🚙🚙🚙
    Kuala Terengganu
    Bukit Paying
    Chendering
    Marang
    Sebarang Takir
    & Kawasan berdekatan

    📬📬📬
    Pos 1Malaysia

    #wanted Dropship & Agent

    #sihat2gojesss
    #teamNZE
    #teamciklala
    #teamanaqah
    #sebutirsejutarahsia

    ReplyDelete
  20. Sis mohon screenshot and share..
    Nk post dlm fb..tq

    ReplyDelete
  21. Sis mohon screenshot and share..
    Nk post dlm fb..tq

    ReplyDelete
  22. Mana chia seed yang melekat-lekat di dlm bekas air tu, saya curahkan dlm pasu.Dlm seminggu naik anak pokok.Sy kumpul dan basuh.Makan nasi berulamkan anak pokok chia seed.

    ReplyDelete
  23. saya nak tau la.. sape bleh share betul ke chia seed ni utk kesuburan jugak??

    ReplyDelete
  24. Assalam.nak tnya ada keburukan chia seed x...saya ada sakit perut start 18jan tue...ari ahd saya sakit perut lagi sampai cirit birit...perut saya pedih sangat...ada kah punca dr chia,seed...mohon pencerahan...maaf bertanya..

    ReplyDelete
  25. as salam..kalau dah rendam chia seed dlm air kosong..berapa lama tempoh air tu tahan? kalau dibiar sehari 2 dlm suhu bilik ok lagi utk diminum ke tak?

    ReplyDelete

WhAt dO u tHiNk?