Wednesday, December 7, 2011

Ketupat Daun Palas, Rendang Daging

Bahan-bahan ( 5-6 orang )

 1kg daging- di hiris nipis-nipis 
 1/4 cawan kerisik
 1 biji kelapa-ambik santannya
  garam
  asam keping

****BAHAN KISAR**
2 labu bawang besar
5 batang serai
1-1/2cm halia
1-1/2cm lengkuas
15-20 biji cili kering

***BAHAN MAYANG ***

2 helai daun limau purut
3 helai daun kunyit

Cara-cara

  1. Masukkan daging, kacau rata. Biarkan 2-3 minit. Kemudian masukkan santan.
  2. Bila agak-agak daging dah lembut, masukkan asam keping, garam 
  3. Masukkan bahan-bahan yang di kisar tadi
  4. Bila daging dah betul lembut, masukkan pula kerisik dan gaul rata.
  5. Akhir sekali masukkan daun yang dimayang, biarkan sehingga kuah agak pekat.
  6. PERHATIAN: Masak dengan api perlahan.
Tetiba dah nengok2 gambo2 lama..kat file olympus aku ni..ternampak la plak...ketupat daun palas ni...bukan aku nak kongsi resepi ker kaedah2 nak buat ketupat daun palas..selalu org2 kedah ngan penang ni pandai la buat ni..umah aku  kat Kuala Kangsar rata-rata 100% makan lemang....

masa aku makan ni..aku cuma buat rendang jer...ketupat aku beli pasar malam jer..sonang..takkan semua benda nak masak kan.... resepi sedap giler ahhh...pada aku... so pada yg nak mencuba2 tu bley la cuba resepi ni.....semua main lambak2 jer.... insyaalah sedap la...lain org lain gaya nya..ada yg still tumis ..ada yg style buh rempah kurma bila nak wat rendang...tapi ini versi org Kuala Kangsar ar...

nanti bila senang2 aku kongsikan plak resepi wat rendang tok....pyior dari org Perak

No comments:

Post a Comment

WhAt dO u tHiNk?