Friday, May 31, 2013

Resepi Bihun Sup Berempah




hai korang..salam jumaat.... semalam cerita pasal teduhan kasih...sampai cari novel aku arini... nasib baik x jumpa..kalu x hanyut lagi....30 hengget aku.....

so arini aku nak share gambar n resepi bihun sup kow punya.....

ini kira weekend projek yg lalu la... mcm2 ada gambar dlm fon ni..tapi cam ni la outcomenya... dah mcm aku menciplak gambar kat blog org plak... haisshhhhh..... ini aku masak ni ...tak pa..

kalu korang dtg kat ofis aku ni.. sgt femes la bihun sup berempah ni... dia mkn ngan bergedil... layan gilos... nama dia - BIHUN SUP KAK AMY-....tapi kat Tourism Malaysia ...kami pepagi dah pekena bihun dahhh...dia time pagi jer ada ... terangkat dohhhhh!!
 aku ni..tak ada la buat bergedil bagai... tapi di sebabkan sgt sedap..maka dengan segan silu dan sgt konfidennya aku masak kat umah..menjamu sang suami. terchenta makan....

Resepi ini aku copy paste dari blog yang link nya di bawah ni... korang try tau...

Bihun Soto Berempah


Bahan Kuah;

1 Ekor ayam

1 Peket bihun

50gm Dan bawang

50gm Daun sup

1 Peket rempah kurma

Garam

Minyak masak

Air secukupnya



Bahan untuk dihiris;

2 Ulas bawang putih

50gm Bawang merah

3 Batang serai

4cm Lengkuas

3cm Halia


Bahan dikisar;

4 Kuntum bunga cengkih

4 Kuntum bunga lawang

3 Biji buah pelaga

2 Sudu besar ketumbar biji

1 Sudu jintan manis

1 Sudu besar lada hitam





Bergedel Kentang



Bahan-Bahan;

3 Tangkai daun bawang dihiris

3 Tangkai daun sup dihiris

5 Biji kentang

2 Sudu besar bawang goreng

1 Biji telur

Sedikit garam

sedikit lada hitam




Sambal kicap



Bahan-Bahan;

3 Biji buah keras

15 Biji cili padi

5 Ulas bawang merah dihiris

5 Ulas bawang putih

Kicap secukup



Cara penyediaan;

1.Tumiskan bahan kisar dan bahan hiris ke dalam minyak panas sehingga naik bau.tuangkan air dan masukkan serbuk kurma.masukkan garam dan biarkan sehingga mendidih.

2.masukkan ayam dan biarkan sehingga empuk.

3.Celupkan bihun.angkat dan toskan.

4.Untuk membuat bergedel, kentang hendaklah digoreng setenggah masak.kemudian tumbuk dan gaulkan dengan daun bawang,daun sup,lada hitam dan garam.bentukk

an bahan tadi menjadi bulat bujur.akhir sekali celupkan ke dalam telur yang telah dipukul dan goreng sehingga kekuningan

5.untuk sambal kicap,,sagai cili padi,buah keras,bawang putih dan bawang merah sehingga wanggi.anggat dan tuangkan kedalam mangkok.tuangkan kicap dan gaul sehingga sebati

6.sedia untuk dihidangkan

http://sajianmalaysia.blogspot.com/2007/06/bihun-soto-berempah.html

No comments:

Post a Comment

WhAt dO u tHiNk?