Monday, March 19, 2012

My homemade Tosai....


hai Semua!!! very good monday morning.... harap x ada yang blues-blues disini..tambahan plak anak dah start masuk sekolah balik...hihihi... sabar!! itu tanggungjawab!! hihihi...

mmmm...ok cerita pasal tosei.. tetiba plak mood aku minat makan tosei plak datang..sampai beria2 cari resepi kat internet nak buat nih sendiri... hehehe..beria2 kan... beli jer kat kedai mamak...Settle problem kan..

aku ni satu pe el.. kalu benda aku minat makan mesti sibuk jer nak belajar buat.. at least sekali..bukan nak tunjuk rajin ke hapa... cuma nak merasa membuat nya..kalu sekali aku dah tau .. susah plak tu.. sekali tu jer lahhhh jawabnya aku buat


 tosei ni..aku buat masa balik kg masa weekend aritu... byk gak dpt 20 biji lebih... dlm resepi kata 10 jer..asal aku dpt mcm byk...kalu aku berdua ngan asben memang konfirm aku tak buat... sapa ngak ngabiskan kalu byk2... nak jamu jiran? hhihi...lagi pun laki aku tak suka masakan masam2 nih...

tosei ni aku buat mcm goreng pisang panas nih... belum sempat ...aku nak masak yg lain... dah beratur org booking..sambil tunggu ngan pingan...hehehe.. itu anak-anak sedara aku lah.. tetiba rasa mcm bukak kedai mamak capati dil ruba...hahaha

ini resepi memang original india mari nih..tak ada susu masam..tak ada guna yogurt... semua masam sebab kena peram lama... aku jumpa resepi kat my resepi kut... punya la lama tempoh nak wat ni.. dari mula sampai abis 16 jam.. hihihi.. ala sesi rendam merendam ngan sesi memerap... nak masak tu sat jer..

yg aku heran tu..asal aku punya tosei mcm tak nipis  ngan ranggup mcm kat kedai..ini mcm versi gebu2 gitew..x cukup besar ker aku buat..terpekat ker..mmmm..akan di kaji selidik balik utk tujuan pembaharuan..dah mcm apam lenggang pun ada...cuma tak manis jer lagi.. so dari segi keseluruhannya..aku consider menjadi lah tosei anak mami celup kuala kangsar nih




mmmmm...kuali leper mak aku ni memang la kecik..x mcm mamak tu..itu bley jual burger punya...mak aku punya versi nak buat kuih ketayap, lempeng punya


aku ingat nak buat coconut chutney tu..tapi memandangkan x ada kelapa parut maka .. ada kuah dal jer lah ...sedapkan kuah kelapa tu kan..ada 2 versi satu merah satu putih... x byk kedai mamak ada kuah ni.. pada aku..tosei kuah ni la ngam nya ..bukan kari bukan kuah dhal....meh check it out dia punya resepi pada sapa yg berminat nak buat...hihihi...


Resepi di sunting dari My resepi...

Bahan-bahan


2 cwn beras -rendam 8 jam

1 cwn aluthu - rendam 8 jam ( kacang aluthu ni..kedai2 rempah ratus india byk...kacang sama mcm dhal..tapi kecil sikit saiznya

1 kepal nasi

sedikit garam

minyak masak

1/2 labu bwg besar (bawang ni utk di celup dlm myk..then sapu atas kuali..bukan utk di blend tau korang

Cara-cara
 
1.Kisar semua bahan dengan blander hingga halus. masukkan sedikit air semasa blender. air agak-agak padan dengan bahan2 yang nak di kisarlah. kadar kecairan adunan spt apam tapai atau bg yang biasa buat apam lenggang macam tu la
 
 2.masukkan garam dan kacau rata
 
3.peram adunan kira-kira 8 jam supaya adunan naik 4.culup bwg dgn minyak dan sapu atas kuali rata atau non stick pan
 
5.kacau2 adunan tadi. ambil lebih kurang 1 cwn atau 1 senduk adunan dan rata2kan atas kuali anda. masak dgan api perlahan atau sederhana

No comments:

Post a Comment

WhAt dO u tHiNk?