Friday, June 3, 2011

Kamu ni Optimis ke Pesimis

aku selalu dengar perkataan optimis tapi aku tak pernah dengar perkataan yang berlawanan dgn nyer..selalu kita panggil orang yang berfikiran negatif jer kan...

ini aku ambil petikan2 ayat dari http://saifulislam.com

saya pernah baca satu buku dari Stedman Graham bertajuk You Can Make It Happen… mmg sgt menarik tentang kupasan optimis dan pesimis ni. satu ayat yg dia pernah cakap dlm buku tu;

“a success people is someone who never give excuses to a problem. someone who see problems positively. and when given a task, they wont say ‘no’, instead they’ll say ‘let’s do it’ or at least ‘let’s find a way to make it happen’”

Orang yang Optimis
Orang yg efektif melihat peluang dlm setiap masalah. Org yg pesimis melihat masalah dlm setiap peluang

Orang yang Pesimis
orang yang melihat masalah dlm setiap peluang

Persoalan ni bukan apa kawan2... ini cuma satu ilmu baru la aku baru belajar dari laki aku n kalau tak berkeberatan aku nak kongsi ngan korang ...terima kasih sayannggg..eee gatai!!

dalam perbualan harian la ..aku laki bini.. cerita punya cerita perihal ada la hamba allah ni.. sekali laki aku sound aku.. sayang!! tak nyah ler sembang org mcm tu la sayang oi..dengaq buat sakit ati jer..

aku malas nak cerita kat sini..kang macam memburuk2kan org plak..ada tau org mcm ni tau.. bila kita bagi advise ker..other option .. suggestion based on our own experience n knowledge kan.. kira nak memangkah org jer..

kira nak negatiiiif jer..antara ayat2 nyer"tak yahhh la" "susah la" "malas la" mcm2 la yg negatif..ni la org yang dikatakan bodoh tapi sombong!! haaaa kan dah kena ngan aku..tapi apapun aku tetap hormat pendirian dia..dah dia nak idup cara mcm tu..bior lerrr..

kalu korang jumpa org mcm ni..jgn di buat kawan..sebab org mcm ni..akan buat kita rasa down tau.... mcm ketam dlm bakul!! bila kawan dpt naik..dia tarik bukan nyer dia push ke atas..

contoh senang yang laki aku bagi..

orang yang optimis ni.. mencipta kapal terbang tapi

orang yang pesimis ni mencipta payung terjun..

pikir2 kan yer kawan2..kita jenis yg mana?

No comments:

Post a Comment

WhAt dO u tHiNk?