Wednesday, November 28, 2012

Resepi Siakap Tanda Kukus

Hai koranK!! hari ni ramai yang yang ber wordless wednesday Kan... semua jadi bisu..hihihih


tak pala ..sementara korang diam membisu seribu bahasa tu ...
 meh! meh! skodeng ikan siakap Tanda aku nampak mcm berenang2 ni

korang pernah dengar x siakap tanda...ini baru first time aku dgr... nama pun mcm tunder -tunder cat!
hahahaha...kalu tipu kakak tu maka tertipula aku...keh keh keh
  
... beli pun dua ekor jer pun....nampak mcm ikan merah kan.... hihihi..entah la..kakak yang jual kat market ikan tu kata ..ikan ni lagi sedap dari ikan siakap hitam yang selalu kita order kat kedai makan tu... saja jer nak try kan...

aku kalu di tanya ikan ini tahap kesedapan ni..aku memang x reti.. yg aku tau..kalu goreng gerenti sedap...hahaha... aku kan x makan seafood... kata si suami sedap la..

ini baru la first time mencuba masak stim2.. kalu kat kedai tu ada la order siakap stim halia tu.. layan la jugak sebab dah ilang bau hanyir ikan tu.. kenkonon khen..nak masak sendiri...

byk versi aku cari kat internet ...bahan2 dia ..dorang potong2..
tapi aku jumpa satu ni..dia blend!! i lioke la..sebab malas kan..hahahah...
campak2 dlm blend...brooookkkkkk!!
siap!

kesian kan..hahaha... rumah makcik x ada kukus....jadi la versi ni....hihih
ada satu kakak dlm blog mana ntah!! 

 ajar nak mengukus style mcm ni..bawah taruk kuali besar then tutup ngan periuk...
jadi jer sebenarnya... nak seribu daya... janji masak jer dek non oii

puding caramel aku pun masak cam ni..hihhii

result! taraaaa!!
 sori kualiti gambar amat mengecewakan... pakai camera phone jer..
almaklum cable olympus x berbeli2 baru lagi...

rasa memang awesome.... memang cara yg amat sihat...

let check out recipe

Bahan-bahan ( 2 orang )


2 ekor ikan saiz sederhana

** Bahan di kisar**

3 batang serai

5 ulas bawang merah

5 ulas bawang putih

1 cm halia

*bahan yang di potong*

2 tangkai daun bawang

2-3 tangkai daun sadri

1 cm halia

2 biji cili merah

2 biji limau kasturi-ambik airnya

carrot di potong mancis - optional
1 sudu sos tiram

garam

bahan perisa - (optional)

5 biji cili padi -di ketuk

3 helai daun limau purut

Cara-cara   1.Bersih ikan dan kelar.   2.kisar semua bahan-bahan. Masukkan ikan ke dalam bekas yang sesuai untuk dikukus   3.Masukkan semua bahan-bahan lain dan yang telah dihiris   4.Kalau nak pedas, cili padi tadi bolehlah dipotong   5.Kukus sehingga masak   selamat mencuba

2 comments:

  1. emm..dap..nk try ar nnt..waa..kreatif ar ana pakai kukus cmni..hahha

    ReplyDelete
  2. nak makan kena la kreatif apa yang ada di dapur..

    ReplyDelete

WhAt dO u tHiNk?